Tankar

Rasdjungeln är en djungel med många olika åsikter och tankar. Jag har alltid varit ganska "anti" blandraser och skulle aldrig skaffa mig en sådan. (inte anti individer, utan titeln blandras) Jag skulle ju ha en Bordercollie eller Kelpi var tanken, men eftersom jag både jobbade och gick i skolan och jag dessutom hade Ozzi fanns inte tiden till en "arbetsnarkoman". Jag tralla på i vardagen, en vacker dag träffade jag Fredrik. Vi började dejta och blev ganska snart ett par. I F's familj fanns två trevligt blandisar, mamma Ebba och hennes dotter Tova.

Första tiden jag  var hemma hos Fredrik låg dock inte mitt intresse i hundarna utan i han... Tova hade en ganska konstig fixidé, hon var livrädd för källaren, bara av att källardörrn var öppen kunde hon inte vara i hallen. Något jag tyckte vi skulle ta tag i. Fredrik sa att han skulle göra allt jag bad om, om jag fick Tova gå frivilligt ner för trappen. Visst tänkte jag, det ska jag nog fixa. Jag klippte upp en korv och tränade lite följsamhet på övervåningen. Satt på ett koppel för att jag inte skulle visa mig osäker och vi gick ner. Hon var osäker första trappsteget sen gick hon galant. vi mös och busade i källaren, sedan gick vi upp igen och gjorde samma sak utan koppel. Hon följde med igen, frivilligt! nu kunde man roppa henne upp och ner som man ville. Hon går än idag upp och ner utan rädslor.

Dock hade jag fått en följeslager. Tova släppte mig inte längre med blicken. Ganska kul tyckte jag, eftersom Fredrik och jag nu hade blivit ett stabilt par tyckte jag att jag kunde börja träna med henne. Och det gjorde vi, vi byggde upp ett ganska starkt band mellan varandra, gick en allmänlydnadskurs och umgicks nästintill varjedag. Tova började följa med mig hem och sova och bo med mig. Efter ett år och 5månader ringde Lasse, tovas dåvarnde ägare och frågade om jag ville ha henne. Vad säger man ? Tova hade blivit min bästa kompis fast hon var en blandis, jag var fast. Jag var så otroligt lycklig och det är jag fortfarande- fast hon inte har någon fin rastitell är jag så otroigt glad över oss två. Hon är bäst min lilla sessa.

Dock ibland möter ma sånna som mig, sånna med förutfattade menigar. Blandisar är inga "riktiga"  hundar. Idag när jag faktist är ägare till en sån kan man bli otroligt ledsen över att höra det. Dock har jag liite förståelse eftersom jag med var en "sån" förut. Jag är glad att jag ändra mig kan jag säga =)
Vad har ni för tankar och ideér kring blandraser ? Ska man avla eller inte avla på det ?

Tova som nyfödd

Tova som ullig och gullig



Kommentarer
Postat av: Anonym

Bra att man får fundera. Jag är emot aveln. Folk blandar alla konstiga raser för att tjäna pengar. Pitbull/rottis, Schäfer/rottis osv,.,, De vet inte vad de skapar för individer.

Men så gillar jag inte all renrasavel. Se på schäfer. Exteriör kontra bruks. Den ena kan inte gå och den andra är underbar.

SKK har gjort så att allt det extrema främjas. Man får skämmas. Många struntar i HD AD, mentalitet. avlar i sin ras fast det kanske är tex har treor på skotten i MH, struntar i att 4 syskon har HD osv.. Listan kan göras lång. Så det är lika illa vilket kanske?

SKK borde styra upp det bättre, sänk priserna på hundarna, då väljer kanske folk att köpa renrasiga kanske och då främjas inte blandras. De säger de inte tjänar något på sina valpar... Jaja dra den om Rödluvan...



Svårt att svara louice men en bra fråga du ställerQ



Kramar

2011-01-17 @ 00:00:26
URL: http://www.ostanvindens.se
Postat av: Anonym

Haha glömde skriva mitt namn!!! det är ju jag!



Kram Ingela

2011-01-17 @ 00:01:03
URL: http://www.ostanvindens.se
Postat av: Emma

Hej!

Mycket fint skrivet Lussan, jag förstår precis hur du känner. Jag gillar inte heller när folk bara parar sina hundar hit och dit för att tjäna pengar... Jag tycker blandraser i sig är inte dåligt, men om det sköttes på ett bättre sett, alla medicinska aspekter, att man verkligen har bra individer, att man inte har en massa olika raser, och att man faktiskt tänker på vad dom olika raserna kan "bilda för förening" Kanske inte är bra att ha 2 raser som "motjobbar" varandra. Å då kommer ju nästa tanke, med allt det är ta hänsyn kanske det är bättre att inte blanda alls.

Hur som helst står jag här med en blandras som jag älskar över allt på denna jord...

Kram Emma

2011-01-17 @ 09:43:14
Postat av: Emelie

Bra skrivet louise!! Förstår dig och dina tankar, och jag håller mig dig i det! Tycker inte man ska hålla på att smutskasta blandraser i allmänhet! Visst att det förekommer dåliga individer, och dålig avel, men samtidigt förekommer det ju bland renrasiga hundar med! ;)



Jag tror inte jag skulle kunna skaffa en blandras-valp, vill inte stödja den aveln, men som sagt dyker det upp en riktigt bra hund och vi passar ihop så står inte det som något hinder! :)

2011-01-17 @ 09:52:33
URL: http://rieseen.wordpress.com
Postat av: F

Ja du ibland är det tur man kan ändra sig du;) för vad skulle fröken Louise va utan sin ständiga följeslagare och jättebebis tova?:P för å inte tala om hur jag skulle klara mig utan mina tjejjor;) trotts att ni båda e jättebebisar så vore livet jävligt trist utan er;)



2011-01-17 @ 14:24:08
Postat av: Carro

Seent nu, så får bli en kort kommentar.



Håller med till 1000, & Tova är grymt fin! Så ja, Tova är den finaste blandisen osm finns :)



Kramar

2011-01-19 @ 01:37:50
URL: http://www.armidale.se
Postat av: Nina

Blandrashundar är lika underbara och älskade och riktiga som vilken renrashund som helst, jag har haft en själv, men blandrasavel gillar jag inte. Därför att vissa kombinationer är rent sagt förskräckliga och men vet inte det förens den lilla rara valpen är vuxen. i stort sett alla blandraskullar jag sett på nära håll har kommit till av människor som är helt okunniga om avel (arvbarhet, gener, nedärvbara sjukdommar osv) även om dom är vana vid djur och "snälla", och i många fall enbart för att det ska tjänas pengar. Jag har inte träffat på en enda uppfödare av blandras som brytt sej om en ordentlig uppföljning och utvärdering. Som valpköpare har man ingen chans att kolla hälsostatus på en blandraskull. *som blandrasägare kan man inte ta del av den svenska tävlings- och provverksamhet (och med rätta tycker jag), vilket i och för sej är helt okey om man vet om det från början och gör ett val men jag har träffat många som blivit lurade att tro annat (framför allt sk "renraser utan stamtavla").

Men jag tycker inte heller att man ska sänka priset på renras, snarare höja på blandraser, för att människor ska tänka efter riktigt ordentligt innan dom skaffar hund, tyvärr beror många problem som leder till omplaceringar, på att grannen har billiga valpar och dom är ju så söööta.... Svårt det där. Men som sagt, dom allra flesta ogillar INTE blandrashundarna i sej utan just aveln.

2011-01-20 @ 17:31:21
URL: http://www.fatorpet.nu

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0