Ridtur, hyreskontrakt och inredning

Började dagen med en tur till stallet, tog en lugn tur idag. Tyckte Tova verkade trött i kroppen. Eller hon borde vart det iallafall. Även idag var det som ett viltsafari, vi såg en flock med 8 dovhjortar och ett råddjur. Vid dovhjortarna valde hon rätt. Hon spände upp sig, jag sa att hon skulle stanna, hon titta på mig, på hjortarna för att sedan lägga sig ner. Lättnad. Jag blev så glad att jag nästan fick glädjetårar.

Sedan kom vi till en gård där det stod varning för hund. Jag varken såg eller hörde någon så vi fortsatte fram på vägen. Då kommer en schäfer i hisklig fart. Jag skutta av för att ta Tova fot brevid mig - hon är ju lite skepptisk på schäfrar... Men den var tyst trots staketet den var innanför. Duktiga hundar ! Jag gick med Frá och Tova förbi gården för att sitta upp, då kommer hunden ut på vägen med hela raggen rest. Shit vad ska jag göra. Jag såg inte en människa i närheten. Jag la Tova ner och gick sedan mot hunden och sa gå hem. Den försökte gå förbi mig, jag höjde rösten lite och den vände in igen - pjuuh lättnad jag gick fram och stängde grinden. Lättnad för oss alla.

Vi vände sedan tillbaka förbi gården då vi kom till en återvändsgränd. Det gick kanon på vägen tillbaka med. Tur att Frá är så otroligt lugn och trygg ! Det underlättar.

På vägen hem kom en liten pinnbock skuttandes men vände kvickt när den fick syn på oss. Jag tror inte Tova såg den ens. Jag är iallafall glad att hon börjar sköta sig i det vilda !

På vägen hem i bilen hälsade jag på i diket då en till pinnbock hoppade ut från en klippa precis framför bilen, men jag var uppe på vägen lika kvick igen. Tur !

Åkte hem duschade och fixade lite för att åka till stan med Fredrik och titta på tapeter. Vi hitta dock inget vi fastnade för, har lite andra idéer istället... Vi åkte till lägenheten och skrev kontrakt och fick nyckeln. Snabba puckar - sådant gillas !

Nu på kvällen har jag hittat massa inspration hur jag vill att vi ska ha det. KulKul.

Nu taggar jag för vallkurs imorgon.

Livet går bra nu ! <3


Ska även träffa min fina vän Emma i veckan. Mys !

Waow-upplevelse


Tova hjälper mig att hämta häst !                                  Busfrö 1, 2 och 3 =)

Frá är änglasnäll med Tova och mig !

En riktig drömhäst, dessutom har hon en supertrevlig ägare !

Idag på ridturen  mötte vi  2rådjur, 1hare och 1räv och Tova stanna alla gånger på mitt "lay down" ♥
Kan man bli annat än lycklig då ?

 

Tova kollade att Frá gick tillbaka ordentligt till de andra fröna. För att sedan...

... slänga sig i hästarna badkar !

Min älskade prinsessa <3

 


Träning på NBK

Idag var jag och Josse på Norrköpings brukshundsklubb och tränade lydnad.

Jag hade mycket fokus på friaföljet och hoppet. Tova skötte sig otroligt bra första två timmarna den sista halvtimmen var hon trött. Men då lät vi bli att träna !

Hon går mycket bra, dock blev hon lite väl het på externbelöningen och började tränga, hon går bäst när bollen är gömd i min högra fick.
Hon stördes även lite av Josses pipleksak, så den störningen ska vi träna mer med.

Jobbade mycket med frikommandot innan jag rörde mig för att belöna, och det funkar verkligen bra !

Hon busade även med Josses Schäfer Takida, det gick otroligt bra. Ingen vakt eller dåliga sidor visade hon idag.
Min lilla prinsessa <3








Ajjabajja hopp !




Bra dag !


Ett lydnadspass till

WOW säger jag bara. Gick kvällspromenad och blev taggad till tusen att träna lite mer lydnad. Jag hitta en halvbra pinne och kallade in henne.

Vi körde fritt följ med vikt i halter både på rakor och i svängar. Gick kanon 100procentig kontakt med perfekt position. Alla sättanden var snabba och raka. Vi körde även förflyttningar i sidled och bakåt, hon korsar benen mycket bra och håller positionen kanon. En katt kom tillochmed fram och hälsade och hon slängde ett öga på den för att fortsätta jobba. Kan man bli annat än glad ? =) Bara hoppas hon kan gå så på tävling med. Vi körde två utkast inför apporteringen i högt gräs, för hon lyfter gärna framtassarna när jag kastar saker, hon satt prick stilla. Då fick hon självklart leta efter dem. Fina ingångar utan tugg ! duktig hund !

Körde lite mer fritt följ med externbelöning. Bra där med !

Hitta en gråsugga vi körde uthopp på, hon springer rakt ut tills jag säger något, antingen fri eller sitt. Men jag valde att  belöna båda gångerna då hon hade så bra fart rakt ut. Jag gillar inte när hundar vänder i luften för att sätta sig så nära på andra sidan att de kan lägga hakan på hindret...

Vi avslutade sedan med sittStanna och jag gick bakom ett plank. Hon satt blickstill under de 30sekunderna jag var gömd.

Kul när det går så bra och man får resultat av all träning.

Om träningen fortsätter så här bra kanske vi kan starta i kl2 den 8oktober i Söderköping. Hoppashoppas =)

Bästa, älskade Tova- Tok <3

 

En logga att ha på tröjjan kanske ?

 


Brottningsmatch och lydnadsträning

Usch idag var det dags att klippa klorna igen, vårt värsta bekymmer :( Jag vet inte vad eller hur jag ska bära mig åt. Det känns som jag testat allt, jag har försökt "klicka" in klotångsljudet med den bästa belöning hon vet, hålla fast henne, klippa en klo om dagen, prata lugnande i ca 300min innan jag börjar och gösen vet vad.

Idag fick Fredri hjälpa mig att hålla fast henna och jag fick klippa. Men det är inte lätt och stackars Tov är panikslagen.

Har någon något dundertips till mig ?

Löser jag inte det här snart ska jag testa på D.A.P eller zylkene för lugnande effekt. Något måste jag göra, för klorna måste ju bli klippte :(


Efter det gick vi ut och körde klicker / lydnadsträning med gott resultat !

Vi tränade apportering och rutan.

Inget tugg på flätan eller rundstav, hon gjorde snygga hämt på ca 3meters avstånd. Ut- klipp-in- håll. Mycket nöjd matte

Rutan kör jag med targetmatta - både med lite lock och lite friviligt. Jag är så dålig på att tajma mina klick rätt så jag har lyckats klicka ca 15ggr när hon slänger sig i luften en meter ifrån mig- inte direkt vad ja vill ha. Men idag sprang hon med bra tempo ca4 meter ut till targetmattan och hade god stadga därute. Härligt när träningen ger resultat !

Jag har varit väldigt konsekvent med Fri-kommandot denna vecka och det verkar vara bra. Då vet hon när belöningen kommer och hon behöver inte stirra sig blind på den !

näckros

Tovas favoritplats vid våra micropauser ! =)


Renovering på G !

Vi fick lägenheten, så sköönt !

På måndag får vi tillgång till lägenheten för att påbörja renoveringen. Det behövs, målas, spacklas, bytas köksbänk och tapetseras. Toaletten är precis nyrenoverad - helkaklat ! Så härligt ! Så i September blir det förhoppningsvis inflytt. Vi ska försöka få allt klart innan vi flyttar in !

Det är en liten 2:a mitt emot Kimstad kyrka. Så det är nära till pendel, motionsspår, Staden och jobbet. Skönt ! =)

Vi kommer nog stormtrivas, men vi ska fortsätta hålla ögonen öppna efter ett torp på landet !

Jag och Fredrik ska bli riktiga sambos efter 2år och 8månader- Underbart <3


Lydnadsläger närmar sig !

Oh vad jag längtar till lydnadslägret i Enköping 26-28Augusti. Ska bli så kul att bli igångsparkad och börja träna ordentligt för de högre klasserna nu.

Har börjat med grundövningarna i Rutan, fjärrdirigering, ställande i inkallning, hopp-sitt-hopp och så klart fria följet. Just nu går fria följet bäst, hon är så härlig i det !

I fjärren är jag inte nöjd, måste hitta något som är värt att jobba för men inte leksak då hon låser sig och stänger öron. Tråkigt ! Hon blir så osäker på godis och tar det inte riktigt som belöning. Ska se om jag får köpa nått extra smaskigt av Ingela nästa gång jag ska dit. Annars för jag väll ugna lever eller något annat snuskigt... 



Igår på jobbet hände även en otäck grej men jag klarade mig ändå bra. Jag plockade papper vid ett avbrott nära rullmasnkinen, då startar en maskinen så tambon börjar snurra, och jag som står bland allt papper åker med, med en supersmäll i marken. Så en bamselårkaka på rumpan, två svullna handleder, skakiga axlar och ont rygg blev resultatet av den smällen. Inte okej ! 

Idag är det som tur är bättre ! Hoppas inte det blev något i rygg eller armar bara, det blev ju en skaplig smäll... 

Något possitivt är iallafall att jag inte åkte med hela vägen ner i tampellan där 100gradigt vatten blandas runt med papper av två jätteknivar iallafall, för då hade jag inte levt nu.. 

Tittade även på en lägenhet idag med, får besked på fredag om vi får den. Så håll du tummar, tassar och tår för våran del !  


Ridtur med hund

Länge sedan jag bloggade men all tid just nu går till jobb, hundträning och pojkvän. Inte lätt att hinna blogga då.
Jag har även blivit skötare på en islandshäst, en mycket trevlig sådan. Hon är en dressyrriden 5gångare. Dock är hästen duktigare än mig, så jag åker mest med. Jag är ju en riktig skogsmulle-ryttare.

Idag följde Tova och Fredrik med ut, Fredrik följde med för att hjälpa mig om Tova skulle gå upp för mycket i vall eller inte lyssna på mig. Men hon skötte sig exemplariskt med hästen. Vi var ute ca 1½ timme. Skönt !

Nu blir det jobb hela eftermiddagen för min del. Minde kul, men ett måste...

Fina Frá [Fráu]


RSS 2.0