Ett inlägg till Mammi !

Idag är det mors-dag och jag är 25mil bort.
Här tillägnas hon iallafall ett eget inlägg med en massa kärlek.
Du är bäst mammi <3

Jag vet att du kämpar varje dag mammi, det gör mig så lycklig att du visar dig så stark. Att du alltid vill och försöker !
Vi finns här för dig varje dag i alla väder, hoppas du vet det !


Jag älskar dig mammi <3

Veckan som gått..

Länge sen jag uppdaterade nu, det är grymt mycket i skolan..
Hade assistans-eximinitaion i tisdag, vi blev godkända ! kul efter allt slit med den träningen..
Vi lämnade även in ett arbete om allmänlydnad på 86sidor ( ! ) i tisdags och höll i en allmänlydnadslektion i torsdag, även det gick mycket bra och vi ska få våra instruktörsdiplom ! =)

Vi har också lämnat in ett stort arbete om B.A.R.F - Biologisk anpassad rå föda. Vi skulle också gjort en muntlig redovisning om det i veckan med lektionstiden räckte inte till oss.. Så förhoppningsvis får vi presenera både vårt företag och B.A.R.F-projektet på tisdag sen är vi nog klara med alla stora saker. Så himla skönt !

Skrev även prov i organisation och ledarskap i onsdags, hoppas på det bästa. Tyvärr har man satt den kursen lite åt sidan då det andra känts viktigare av någon anledning...

Jag ska fråga om man kan göra en kompleterande uppgift i redovisning och beskattning så jag får VG där med. Jag vill ju gärna ha högsta betyg i alla ämnen, ville man ha det i den kursen skulle man säga till då vi tydligen inte gjort några prov i VG-nivå...

Efter jag eximinerat mig och Tova stressade jag upp till Carro för att fixa hennes hår och make inför balen hon skulle på. Kul att bli frågad. Hon blev riktigt fin !

Tova tar av sov-socka !

Tova öppnar skåp för att ta ut nya sockar till mig !

Tova drar ner dragkedja på min jacka

Tova tar av jackan..

Hon släckte även lampa, väckte mig på väckarklocksalarmet, stängde & öppnade dörr, plocka upp tappade mynt, lämna plånbok över disk och apporterade plånbok och koppel =) Duktig tös !

 

Caroline och hennes kavalier Carl =)






Hon som alltid får mig att le..


Denna tokiga tös får mig alltid att le, jag är så glad att du alltid finns vid min sida min allra bästaste vän <3

Svar på fråga

Emma om Tävlingsträning:
Vad är det för skola du går i ? Är det någon slags hundskola eller så ?

Svar:
hej Emma. Jag går en YH-utbildning med inriktning företagande med hund på Stora Segerstad i Småland.
Här är en länk till skolan om du vill läsa mer.

Jag är testledare på MH-test.

Amigo är nyligen importerad och inte speciellet sugen att leka med mig eller med bollen..




Lydnadsläger 26-28 Augusti


Jag blev så glad när jag hitta denna inbjudan till lydnadsläger, kanonbra pris och för Fanny Gott som jag tycker är så bra. Ska bli kanonkul ! :D

Träningstävlingen i bilder







Blev tyvärr inte så många bra bilder på Maria och Emil, ville så gärna se...
Men bjuder på en annan härlig bilg =)

Mina fina mongo-pongo vänner !

Mental Beskrivning

I veckan gjorde vi MH-test på hundarna i skolan. Eller ja en väldigt förenklad variation. Men det är intressant att se vad man har i kopplet.

Vi kollade sociala självkänslan, hur sociala de är, lek, spöke och skrammel.

Tova reagerade inte som jag trodde, trodde hon skulle visa mer skärpa. Men hon gör det när det gäller istället, idag var jag ganska sjuk och hon låg hos mig. Men hon ville inte att Sara och Fia skulle komma in i rummet, hon vakta, morra och skällde. Men där gick jag in och bröt henne, för där bestämmer jag !

Tova
Sociala självkänslan: Så där, fick syn på några regnjackor på ett staket som hon tyckte var mer konstigt än att klassen stod i ring.
Sociala biten: Medel, hälsa lite snabbt på några men inte mer.
Leken: Kamplust, jaktlust, ville leka tillsammans med testpersonen - hade jag nästan räknat ut  ;)
Spöket: när hon fick syn på det nosa hon lite, tog en loov, kissa, sedan fick hon tyvärr vind och då gick hon fram och hälsade direkt.
Skrammel: Slängde sig, tog en liv runt planket och blev glad när hon insåg att det var en mäniska.

Älskade tokTova <3

Tävlingsträning

Idag hade några tjejjer på skolan bjudit in en lydnadsdomare för lite träningstävling. Mycket trevligt initiativ tjejer !

Jag åkte mest dit för att kika på Maria och träna med kommendering.

Det gick inget vidare bra, hon är lojj, dålig uthållighet och "trött".
Svårt, jag vet inte riktigt vad det beror på. Hon har varit extremt skakik och kliig på öronen. Men hon varken luktar eller är röd i dem. Så vet inte riktigt vad det är, troligen vatten.. ska försöka suga upp det med bomull eller nått.. annars får det bli ett till veterinärbesök...

Även motivationen hos mig har varit låg de senaste veckorna, vi har inte tränat någon lydnad alls...

Men jag vill ju börja träna in 2:ans moment snart, så ska jobba om lite dels i fria följet och i vår träningfilosofi.
Jag måste även hitta ett sett för att hon ska vilja vara koncentrerad under ett helt program...

Men jag skyller inget på henne, det är mitt fel alltihop. Jag har ju inte borstat ur vinterpälsen än, tränat sedan sista tävlingen och inte gjort något åt huvudskakningarna.

På tok för mycket läxor på sista tiden... men snart flyttar jag hem, då blir det andra bullar kan jag lova ! =)
Jag har ju som mål att vi ska starta 2:an med förstapris innan året är slut...


Inte konstigt man får vatten i öronen när man tror man är en vattengud...

min duktiga militär-vän =)



Stort grattis till Matilda och Freddie som gjorde ett kanonprogram och till Maria med Emil som blev godkända i lydnaden till försvarsmakten. Jag har så duktiga vänner ! =)

Mitt premiärbad är avklarat !

Igår gick jag och Maria en extrasväng på vägen hem från skolan, vilket resulterade i att det tog närmare 2timmar än 45min som det brukar ta... Hundarna bada i alla pölar de såg, lekte och hade mys. Vi prata skit och skratta åt våra tokstollar, dessa pölar var inget vi var sugna att plaska i så när vi väl kom hem packades badkläder, kamera och vatten ner och vi begav oss till badplatsen. Maria slängde sig i vattnet direkt, jag mesa och ville sola först. Hundarna var i konstant hela tiden, tillslut behordrade Maria mig att gå ut i vattnet för hon skulle få coola kort. Det slutade med att jag med badade tillsammans med de 4-benta =)

Jag är i ! =)

Tova ha inga problem att hoppa i !

Alltid redo..

.. att fånga bollen !

Emil rystar, Får man ingen boll får man ta andra saker, Tova-skitgris ! =) <3

 


Grattis världens bästa Ozzi !

Ozzi fyllde igår 9år, jag har fått 9 underbara år med en underbar vän. En riktig vän som ställt upp i alla väder på sitt sätt och vis !

Världens bästa Ozziman ! <3


Kvällsbad..

Idag packade vi ihop oss i Fias lilla bil tillsammans med hundar och grillsaker. Vi åkte till en fin badplats i Smålandsstenar. Vi simmade av hundarna, grillade korv, tränade lite lydnad, grillade marsmallows och prata en massa skit. Himla mysig kväll kombinerat med hundaktivitet. Tova har motionssimmat två dagar i rad nu och hon bara älskar det. Igår blev det mycket cirkelarbete och åttor och idag blev det långa, raka sträckor, hon fick även trava i vattenkanten ett par vänder. Jag lånade Fias bollkastare så jag kom ganska långt, Tova blev riktigt trött på slutet men har svårt att sluta bada. Kul att hon gillar det !

Jag är så glad att hon är öppen för all sorts träning jag erbjuder henne, speciellt i de stärkande sakerna som exempelvis simning. Eftersom hon gör så konstiga hopp, tvära vändningar, tvärnitar och volter är det bra att hon har mycket muskler. Dumt att slita på skelett, leder och andra sköra kroppsdelar.

Jag vill ju att min lilla Vitsippa ska hålla många, många år ! =)


Vallat

I veckan har vi vallat lite på grannens oinvallade får. hm, det går sådär, de springer i full fart bara man själv eller hunden visar sig. Förhoppningsvis lugnar de ner sig snart. Någon med erfarenhet av oinvallade får, blir de lugnare efter ett tag ?

Tova har iallafall skött sig väldigt bra, hon har dessutom tänt till ordentligt nu. Mycket roligt !
Visst det kanske inte blir en "riktigt bra" vallhund av henne, men jag kommer nog lära mig enormt mycket, vilket jag redan börjat göra. Jag kunde ju ioförsig ingen ting om vallning eller får innan...
Det är bra till nästa hund, som kommer bli en riktig Border Collie ! =)

Hon har börjat "smyga" på fåren nu, vet inte vad det heter på vall-spårk, vad krävs för det ska heta eye ?
Dock har hon börjat slarva lite med liggen som vi fick till bra i våras, men det kommer. Nu vet jag ju hur jag ska göra. Tyvärr är det väldigt svårt att göra flanker då fåren skenar så dant. Det finns ju inte en chans att de ska vara kvar på en fläck och hon ska springa runt. Jag måste till en instruktör och någon med invallade får för att gå vidare tror jag.

Menmen, Tova är nöjd bara av att få vara i hagen och 'smyga' på fåren. Är hon nöjd är jag nöjd och det är ju det viktigaste !





Får, får, fåår !


Korad Faunus Gisa !

Idag skulle våran fina rottweilertik Gisa blivit 12år gammal. Idag har jag tänkt mycket på denna fina hund och hennes egenheter. En helt underbar tös med mycket egen vilja och så stor personlighet. Man har lärt sig så mycket av henne. Tyvärr hade hon inte turen med sjukdomar/skador på sin sida.

Vi tackar för de år vi fick med henne.

99.05.05 - 08.07.03







Vila i frid Gisa. Vi tänker på dig ! <3


Tovas bästa vän!

Tovas bästa vän heter Emil och är en BC-pojke på två år. De verkar ha något speciellt känsloband mellan sig, något jag aldrig sett hos hundar tidigare. Emil är kastrerad sedan tidig ålder så det är inga sådana känslor. Även Tova är kastrerad nu, men de är fortfarande lika "kära". De pussas, lekar och sover tätt, tätt intill varandra. Om det händer att jag går samma promenad men efter Maria och Emil blir Tova "galen", hon drar i kopplet, tjuter och skriker tills de får syn på varandra, då pussas de och leker. Emil är en av få som Tova delar sina leksaker och sitt godis med. De kan gå fot brevid varandra utan att Tova blir arg. Även i stallet blir de otroligt lugna tillsammans, är Tova själv skäller hon på folk som går förbi, men är de tillsammans ligger de inne och myser tätt, tätt ihop. Jag är så glad att Tova har Emil. Att Emils matte desutom är supertrevligt och en duktig hundtränare gör ju bara saken bättre. Vi båda bor dessutom i Norrköping och grannar i Reftele. Våra intressen är också desamma : Tävlingslydnad, vallning och skogsarbete.




Sagohundar


Emilson


Blommor delas ut från de kära <3


Dessa hundar gör allt för varandra...


Planering inför tvåan

Nu ska en planering för tvåans moment läggas upp. Jag har börjat lite smått med vissa grundstenar till de olika momenten. Men inför denna klass ska jag göra en planering hur allt ska läras in från grunden och vissa saker ska slipas till =)

Det ska bli så kul att börja lära in alla nya moment, jag tror Tova kommer älska dem eftersom det är mycket mera fart i tvåan än ettan :D

Hon verkar gilla att visa upp sig iaf, hon var överlycklig idag när vi kom till tävlingsplatsen.

Men det jag ska lägga mest krut på förutom momentinlärningen är:


  • Hon ska orka hålla ihop ett helt program + två extramoment
  • Få en mycket stadigare possition i fria följet
  • Orka ligga helt still på platsligget (hon lägger huvudet mellan benen, tar upp det, ner lite längre upp, och kommer jag inte efter x antal sådanna repetioner rullar hon över på sidan, inte bra ) Det possitiva i platsen är att varje gång vi tävlat har någon brevid henne rest sig, även idag, men hon ligger mycket still ! )

Moment vi börjat med:
Inkallning med ställande - Det gör hon kanonsnyggt, bättre än ställande under gång
Apportering - Gör hon bra utan tugg, men måste jobba på ingången
Fjärrdirigering - Vi har börjat frysa baktassarna i marken mellan ligg och sitt på nära håll, går bra !

Jag vet hur jag ska träna in rutan men har inte börjat än, även hopp sitt hopp har jag en plan för :)
Men vi har hela sommaren på oss, vilket ska bli kanonkul :D

Knasig pojkvän premiärbada i Ensjön den 24/4 , termometern visa dock 18grader. De tror jag ju vad jag vill på ;) 

 


LP1 i Smålandsstenar

Idag var det stor tävling i Smålandsstenar med utställning, agility och självklart lydnad ! Mycket roligt, jag gillar stora tillställningar !

Dagens tävling då: Vi var 29anmälda i klass 1, så det blev två grupper. Jag fick startnummer 10, jag vill igentligen köra i starten... Platsligg och tandvisningen blev framskjuten för en i gruppen ställde ut. Vi satt i solen med en stor termos kaffe =) Mariette hade startnummer 6, vi tittade på hennes program. Det gick mycket bra ! Dock var domaren lite väl hård kan tyckas för klass 1, men det är ju oftast mer rättvist med hårda domare. Hon fick 157,5p och hennes första tävling någonsin. Så stort grattis till mina fina vänner !

Våra poäng då:

Domare: Anders Falk

Platsligg: 10p
Tandv: 10p
Linförighet: 6p
(sitter ej v.halt, dk, avslut, drag i koppel) Hon var väldigt loj, gick mest och tittade på publiken :S 6,5p va det högsta han delade ut på linförigheten.
Lägg u. gång: 7p (sakta ligg, sitter före kommando) så okoncentrerad att hon bara hörde någon säga sitt... 
Inkallning: 9,5p (Avslut) Tuch i mig, ja jag ska jobba på det...
Ställ u. gång: 7,5p (transport, dk ställande) lojj, lojj, lojj...
Apportering: 10p Duktig kicka =)
Hopp: 9.5p (avslut) tuch..
Helhet: 7,5p (Mycket hantering av hund mellan moment) Jag fick busa för att få med mig henne, och nån gång peta till för hon bara tittade på publiken... Tokhund =)
Totalt: 165,5poäng

1:a pris och en andraplacering.

3:e officiella tävlingen och tredje förstapriset. Mycket nöjd med mitt flickebarn.


 

LP1 Tova


Pusspuss på min tokstolla <3

Tova och louise med pokal

Jag och Tovan med pokal och pris =)

Tova äter isglass

Tova fick en hemmagjord isglass med vatten, blod och färskfoder i för jag skulle vara säker att hon fick i sig vatten :D



RSS 2.0