Baka hundgodis

Nu i vintertider bakas det lussekatter, pepparkakor och annat julgodis. Men jag som försöker hålla igen lite men endå har ett baksug fick ikväll för mig att fixa hundgodis. Så nu ligger det två plåtar blodpudding uppskuret i småbitar i ugnen. Här kommer lite tips på vad man kan göra för eget hundgodis.

Blodpuddingsbitar

Du behöver:
2paket blodpudding á 500gram

-Stoppa paketen i frysen ca 1 timme innan uppskärning
-Sätt på ugnen, 75grader
-Tärna godiset i ca 0,75*0,75cm stora bitar - tänk på att de krymper lite. Jag gjorde en plåt med utegodis - alltså lite större. (jag tycker det är svårt att få upp en bit ur fick nu på vintern om de är små) och en plåt med småbitar för inomhusträning/till valpen.
-Lägg på en ugnsplåt med smörpapper, sedan in i ugnen i ca 2timmar. 

Ju längre de är i ugnen ju torrare blir de och längre håller de. Jag vill ha bitarna torra på utsidan och kladdiga i mitten. Sedan lägger jag  upp det i portionspåsar som jag sedan fryser in. Tinas hällst över natten annars på svag värme i micron. 


Tonfisksbitar

Du behövere:
2 burkar tonfisk i vatten
3ägg

-Blanda till en smet
-kavla ut mellan två smörpapper
-In i ugnen på 75grader tills det är hårt på ytan
-Skär upp i lagom bitar

Kan bli lite smulig, men bra för kräsna hundar !

Övrigt

Lever, kyckling, hjärtan - ja vad du kommer på kan kokas, skäras och sedan ugnas tills de är lagom hårda.
Mycket bra för kräsna hundar eller till dina bästa vänner som förtjänar det bästa !

Botten på hårdost som man brukar kasta kan man tärna upp, och vipps har du mer smaskigt hundgodis =)




Tripp till Huskvarna - del 1

 

Jag och Maria tog en heldag ner till Karin Söderberg för lite valpbus och vallning. Vallningen var i utmanade terräng, vi som bara vallat på gjärden/ fält innan fick verkligen jobba och tänka. Men det mesta gick riktigt bra =)


Tov hämtar ner valltackorna med god attityd =)


Tova föser ner mot 25:an


Stopp i lagens namn !
Tov flanka ut och stoppa =)


Publikis ..

Valpisarna testade med lite =) 
Här är lilla Bee <3 


Broder Lo





Inkallningstest från flockbus - gick bra =)


Söt-kelpien

Bus-promenad innan hemfärd =)


Häst och kattvakt


Får hjälp av TokTov att vakta katterna, vet dock inte hur uppskattad denna vakt är. Tror aldrig Tova varit stilla så länge som idag, men katterna satt snällt på elpinnen =)

Några tips på hur man får hundar att sluta valla katter ?


Fredrik pysslade med cykel, bur och valp undertiden jag fixade med hästarna så hela familjen kunde ge sig ut på tur. Mycket mysigt. Och Bee var himla nöjd med sin cykelbur =)
Tur att Frá är så himla cool som går med på dessa tokigheter.. . .

Tovas possition i någon timme. Tokstolle !


Meja, Stelpa, jag och Frá i sommras =)


På fredagen red jag och tova själva i högt tempo ca 6km. Härligt.
Lördagen bjud Frá på riktigt härliga töltsträckor - jag har himla svårt att få henne i tölt, men det gick riktigt bra =)


Höstsolen

Njuter av det underbara vädret. Är så glad att det fortfarande är höst trots det är november. Förra året var det väll drivor med snö, nu är det solsken och barmark.


November förra året !


November i år.
 Jag håller tummarna att snön håller sig borta november ut =)


Bus-Bee <3

Bra grepp och bra viktförskjutning =)


Lydnadsträning

Gick ut och tränade lydnad med Tova. Hon är så rolig att träna med nu när hon fått lite konkurrans. Hon ger gärnet verkligen. Superkul.

(Men så har ju gapskällandet kommit tillbaka  i passiviteten, inte lika roligt! )

Så jag försöker ta ut en och en och träna med. Har ingen plan på hur jag ska träna bort skällandet, båda håller nämligen på :(

Vi gjorde i alla fall en avcheck på vad vi har i tvåan och vad som ska jobbas vidare på.
Fria följet går kanon, något trängig i början men efter ett par minuter avtar det...
Läggande u. gång- bra
Inkallning: Bra stadga, bra fart ganska bra ingång. jobba vidare med klossen
Rutan: Springer nu utan problem 10-15meter ut från mig utan att stanna och glo. Bra!
Apportering: Gick kanon-har ju gått tillbaka och gjort bebisövningar i apporteringen och testade att lägga ut den mellan oss och se om hon koppla ihop det. Det gjorde hon. Bra första gripande, inget tugg och rakt mot mig. Tjoho ! Tre gånger gjorde vi det utan tugg ! Glad matte =)
Hopp-sitt-hopp: gjorde vi inte
Fjärr: Bra bakdelskontroll, något slöa uppsitt - ska träna in sitt vackert direkt från ligg - frishejpa mer !

Platsligg: Kanon, inga rullningar =)

Nöjd matte och nöjd hund efteråt !



Vallning =)

Vallning hos Ingela med vallgruppen men idag sakna vi Katta och Fajt. Katta ligger hemma med ryggskott :(

Började med att jag och Bibban åkte till en stor grupp med tackor. Det var väldigt dimmigt och svårt att se alla djuren. Tova som aldrig samlat en utspridd flock eller gjort hämt på så många fick jag hjälpa lite då jag tyckte det var för svårt. Jag gjorde korta högerskick och följde med runt tills alla djuren var samlade. Det gick bra och hon tog liggen. När vi sedan började träna lite flanker och drivningar på flocken blev det lite för svårflyttat. Hon fick bara med sig en liten del av gruppen och mycket hjälp behövdes.

Jag gick till henne och vi tränade fös istället. Gick mycket bättre - bättre än vanlig då hon var tvungen att vara superkoncentrerad nu. Ett ganska bra pass och jag fick veta vad jag ska träna mer på =)

Träna mer på:
Släpp i flankeringarna - hon är tajt och genar ganska mycket för att komma upp i balans
Fösning - dåligt tryck och börjar pendla i stället
Ligg - ligg, ligg, ligg - mycket liggträning ska vi köra även utan fåren som störning.
Drivningar - att hålla ett bättre avstånd. Hon blir gärna en i gänget och lunkar på i deras takt...

Vi åkte runt till 4flockar till och vallade ihop och kollade att alla såg friska och krya ut. En bra dag med fint väder och trevligt sällskap. Härlig dag med andra ord =)



Jag och fåren =)

Tov och fåren !

Jag stöttar Tov i fösningen (hon har ganska dåligt tryck)

Tov trampar på lite själv =)


Får i full fart rakt mot mig ..

Klövkontroll =)

Dagens Viska

Springpojken =)

En riktig Skogsvallare ;)


Tova är duktig =)

RockRagge är i farten =)

En stor svårflyttat grupp med baggar som skulle byta hage - som förövrigt var bra att träna flanker / släpp på då de inte skena iväg när jag eller hund gjorde fel =)

Tova i resning för flank =)


Katt eller hund ?


Lilla Bee fick med trampa lite efter fåren idag. Det var lite läskigt, lite spännande och mycket gott =)



Morgonpromenad i Ringarum!


Tre morgontrötta i sängen <3


Startade dagen med en tur till Ringarum för vallning. Blev tidig och tog en promenad i morgondiset.
Väldigt mysigt !





Kan man bli vackrare ?



Det var en fin morgon med mina älsklingar <3


Min treo <3

Var i skogen med alla tre härromdagen. Gick en sväng och gjorde uppletande med de stora och godissök med valp.

VARNING FÖR DÅLIGA BILDER- MEN HUNDARNA ÄR JU CHARMIGA ÄNDÅ ;)

Bee 13veckor , Tova 4år och Ozzi 9½år.
Underbart att alla tre leker och har kul ihop =)


<3

På hösten har Oz alltid reflexväst då han smälter så bra in i skogen och är svår att se. Han har ju en viss tendens att glida iväg i skogen - in i dofternas värld.
Men trots han goda jaktkunskaper sticker han inte för mig,
däremot kan han fastna i luktfläckar...


Låångvecka

Lite träning hinns med på sidan av jobbet.
Bee börjar verkligen hajja grejjen med klickerträning och det går såå bra. Hon är så smart - måste vara rasen ? ;)
Kör lite burlekar, nosdutt i hand, tasstarget på musmatta, sitt, ligg, stå och inkallningar. Tränar även mycket olika lekövningar. Tycker det är så viktigt med bra lek.

Tova och jag var på klickerkurs förra söndagen får en tjej på Norrköpings BK. Hon körde inte lika hårt med klickern som Canins och de men hade en hel del riktigt bra saker att komma med.
Jag har så svårt att öka kriterierna och står kvar länge på samma ställa och trampar. Hon gav verkligen en bra skjuts på det. Jag jobbade mycket med targetmatta på längre avstånd och shejpade in ett sitt efter hoppet. Hon har varit så osäker där. Mycket bra.
Vi fick även beröm och hon trodde lätt vi skulle fixa tvåan. Alltid kul att höra.
Måste ta tag  i vittringen med, det lär väll ta lite tid att lära in...
Gahh jag har såå stort tävlingssug nu. Men jag väntar tills nästa år... Kankse någon träningstävling om det kommer någon som passar =)



Alltid redo - för bus !

Fulbild med busminer !

Snäll hund nr1

Snäll hund nr 2

Underbara godingar <3

Träningen har halkat efter lite denna vecka då jag jobbat långvecka. (7dagar i rad, 2fm, 2em, 3 nätter.)
Men nu, nu är jag ledig i 7dagar. Så himla skönt.

Det mycket som ska hinnas med. Lydnadsträning, valpträning, vallning, ridning, städa, pojkvänstid, hundmatsleverans, begravning, hälsa på MoP och mycket mer.


Mer  om detta i veckan förhoppningsvis och lite nya bilder. Bee växer så det knakar...



RSS 2.0