Fotografering

Idag var jag, Fredrik och Tova på modellfabriken. Man blev sminkad och fotograferad gratis och köpte bilderna för en svindyr peng. Men det blev ganska bra bilder och en trevlig eftermiddag !



Prinsessan var duktig, som alltid <3


Min underbara älskade lilla familj <3



Tänkvärt

Jag dog idag ....
Du tröttnade på mig,jag drog ett olyckligt nummer. Jag är i en svart plastpåse i en deponi nu.
Nån annan valp kommer att få mitt knappt använda koppel. Mitt halsband var smutsigt och för litet,men du tog det innan du skickade mig till Regnbågsbron.
Skulle jag fortfarande ha varit hemma om jag inte hade tuggat på din sko?
Jag visste inte vad det var, men skinnet luktade ju gott! Jag visste inte..
Jag ville bara leka och det kliade i min mun. Du glömde köpa valpleksaker.
Skulle jag fortfarande vara hemma om jag hade varit rumsren?
Du gnuggade min nos i mina misslyckanden, det gjorde bara att jag skämdes,o blev förvirrad jag förstod inte vad jag gjort för fel.
Varför läste du inte böcker eller frågade en lärare i lydnad som kunde ha lärt dig hur du skulle lära mig att gå till dörren.
Skulle jag fortfarande vara hemma om jag inte hade fört loppor in i huset? Utan lopp- medicin, kunde jag inte få bort dem från mig.
Du lämnade mig på gården i flera dagar, det var så jag fick dom. Skulle jag fortfarande vara hemma om jag inte hade skällt? Jag ville bara säga, "jag är rädd, jag är ensam, jag är här, jag är här!
Jag ville vara din bästa vän.
"Skulle jag fortfarande vara hemma om jag hade gjort dig lycklig?
 Du slog mig,varför lärde du dig inte att få mig lydig?
Skulle jag fortfarande vara hemma om du hade tagit sig tid att ta hand om mig och uppfostrat mig?
Du har inte brytt dig om mig sen efter första veckan eller så,
men jag tillbringade all min tid väntandes på att du skulle älska mig.
Jag dog idag.
Jag var din valp, jag älskade dig av hela mitt hjärta med hela min lilla kropp ...

Vänligen vidarebefordra detta till alla! Det dags att sluta med all djurmisshandel och klistra in detta om du är en djurälskare



Var rädd om dina vänner och tänk efter före i alla lägen. De vill aldrig göra dig illa eller ta din plats i flocken ! De älskar oss lika mycket som vi älskar dem <3


Mina hundar är mitt allt, ni är mitt allt, helt ovärderliga, mina bästa vänner !


Lydnadsträning, ridning och lite vall !

Har gått tillbaka till 6-skift igen. Underbart! Jobbar nu 7dagar i rad för att sedan vara ledig 7. Så härligt, att man desutom får bättre lön gör ju inget ;)

Kom hem från jobbet,  packa lydnadsväskan och gick ut till en fin, välklippt gräsplan 200meter från nya lägenheten. Hur lyxigt ? =)

Tränade lite FF, attityden och kontakten var bra, men hon trängde som tusan. Inte okej, kanske vilodagen från innan. Men hon borde veta bättre.. Platsade henne och bad Fredrik kommendera mig i ett låång fritt följ. Då han jag tänka hur jag skulle träna och jag får mer rutin på hur jag sätter fötterna. Vill ju att det ska vara lika varje gång för bästa möjliga förberedelse !

Tränade lite "tomma" rutskick för att jobba av lite överskottsenergi. Gick bra och jag fick till några riktigt bra kast.

Blev sedan lite fjärrdirigering, gick bra idag med härliga skiften. Hon hade bra styrka i uppsitt och snabba ligg. Jag råka belöna ett dåligt uppsitt men då var fredrik där och sa till direkt. Klick för honom ;) Jag måste börja våga ta ut avståndet, jag är fortfarande kvar i bebislängd...

Sedan blev det FF träning. Mycket bättre denna gång !

Åkte sedan och hämtade upp Ida som skulle hänga med till stallet. Innan hon rök in i lumpen hade hon aldrig suttit på en häst, nu jobbar hon som beriden högvakt. Hur coolt ?

Eftersom hon bara har ridit försvarsmaktens halvgalna hästar tyckte hon det skulle bli superkul att få rida ut, rida ponny/islandshäst och allt som hör till. Vi tog en halvkort runda eftersom vi turades om att gå. Men det gick bra att rida. På väg till hagen fick Ida rida barbacka. Det var nog det hon tyckte var häftigast med hela turen och att Frá var så snäll =)

Efter det åkte vi till fåren, som hade blivit av med sina lamm och i stället fått sällskap av en bagge och en flock hästar. Hmm trodde inte jag kunde valla då, så vi tog en fikapaus med kaffe. Ringde sedan Camilla för att höra om det var tackorna i hagen, vilket det var. Tog ett varv, men de var väldigt springiga och tråkiga. Men Tov var duktig som höll sig lugn och tog mina kommandon ändå !

Mycket trevlig eftermiddag med andra ord och en otroligt nöjd hund ! 



Häst och hundmys <3


Våran lilla treo <3


Vallning

Camilla har gett mig äran att valla på hennes värmländska skogsfår. Det är en oinvallad grupp på ca 15tackor+lamm. Dock är de väldit snälla och smarta ! De springer inte speciellet mycket och går fram till mig istället för att fly. Dock beror det nog på att Tova gör väldigt mycket rätt numera ;) Hon var otroligt rolig att köra idag, lyhörd, uppmärksam och mjuk. Hon söker balans och höll ganska bra avstånd enligt fåren, blev hon för tajt delar de sig. Men det hände nog bara två gånger idag - gott tecken!


Granmyra ligger ca 10minuters ridtur från stallet och ca 10minuter med bil hemifrån mig. Skönt att ha en grupp får lite närmare nu när jag inte kunnat åka till Ingela på grund av jobb :( Men på måndag ska jag tillbaka till mitt 6skift och kommer förhoppningsvis kunna valla med gänget igen. Saknar det !

Längtar massa till KarinSöderberg kursen nu med när det går så bra =)





TesthäsT?

I lördags när vi var i stallet upplevde jag Frá lite tvär och vresig men ändå busig. Vid sadling springer hon omkrin och vägrar stå still, när jag skulle sitta upp tackta hon iväg och när jag landa i sadeln gjorde hon två bocksprång. Frá som alltid varit så samarbetsvillig och känslig svarde varken på skänkel eller tygeln. 

Jaja tänkte jag, alla har en dålig dag ibland. Det var även mycket runtomkring, Tova, Fredrik och Ozzi var med ut på turen.

Igår åkte jag och Tova upp själva till stallet. självklart var de läängst bort i lösdrifthagen och de rörde inte en fena på mina vislingar. Bara att traska. Hon lät sig ta på grimman och följde snällt med. Hon slängde sig inte i det höga gräset vid grinden eller något annat bus. 

Borstningen gick bra, sedan var det dags för sadling, jag har en tid knutit upp henne kort när jag ska sadla för att slippa trampet, men inga problem försvinner av bortbygg ! Hon började springa i halvcirkel igen, jag satt stopp med en liten klapp på bogen och ett barskt "sluta nu". Hon såg chockad ut då jag aldrig sagt till henne innan . Hon stod ganska still, lite tramp vid gjortspänningen bara då sa jag till henne igen.

Hon kniper även käften när betslet ska in, jag brukar ha en liten äppelbit i handen för hon ska öppna   med känner att det var dags att sluta dalta. Jag kittla lite i mungipan... Vad brukar ni göra vid sådana tillfällen ?

Uppsittnigen, tidigare brukade hon stå still på lång tygen, jag korta upp så jag skulle ha kontroll. Hon trampa lite, då satt jag av igen och gjorde om då stod hon bättre !

Ridningen gick helt åt skogen, hon jobba mot mig hela tiden tog ingen skänkel och jobbade mot handen. Hon sög fast i bett och höll huvet högt hela turen tror jag.

Jag har aldrig varit med om detta tidigare och hade ju planerat in ett joggingpass. Och bara för jag bestämt mig för 5km jogg så fick jag det igenom iaf. Dumt kanske, kan man inte hantera hästen i skritt borde man ju inte öka. Menmen, man lär sig..

3runda fina galoppfattningar fick jag till iallafall. Vet dock inte vad jag gjorde ! Hon brukar springa in i galoppen då hon inte orkat hålla ihop för en rund fattning !

Jag rådfrågade Jennie om vad hon höll på med. Jennie skratta och sa att hon börjat testa mig. AHA ett ljus gick upp för mig. Jag fick råd att jobba från mark och i skritt från rygg att få henna flytta sig för mina hjälper. Jag ska testa det idag !



Sött litet busfrö <3



Det blir även lite vallning på Granmyra för Tova idag ! =)


Målbild för apportering ?

Målbild för apportering med både metall och trä !



Fanny och hennes förra BC Missy.
En annan skulle ju vara glad om man hade en hund som inte tuggar på träspporten ;)


Vill ha =)

Insåg att ja snart fyller år, dock rankas jag nu som för gammal för paket. Vilket innebär att jag får handla saker till mig själv. Här är några saker jag är riktig sugen på =)



Boken Lydnasträning i teori och praktik
Boken Skjut inte hunden
Hundbyxor
från Lundehags
Träningsväst från Jami eller någon annan snygg
Back on track-täcke till Tova
Wilson-pipa
Arrak outdoor
- vinterjacka 
= ca5230kr  + ( porto )

Ganska mycket bra att ha saker dock med ganska saftiga prislappar (vi har ju precis flyttat och köpt inredning till en hel lägenhet ).
Får nog välja ut någon sak, men ett täcke till Tova blir det garanterat =)
Har även unnat mig en vallkurs för Karin Söderberg den 6-7oktober som Ingela har ordnat.
Det ska bli såå kul.
På torsdag ska jag även hjälpa en tjej att plocka in hennes får, hoppas det går lika bra som i lördags =)

Drömma är ju gratis ! =)


Inredning



Myspys hörna i vardagsrummet.


liten hund på stor ullig fårmatta <3


Lydnadsläger 26-28/8

Lite sen uppdatering. Men den 26augusti packade jag in Tova i bilen för att bege oss mot Eskilstuna, Vilsta sporthotell.

Där hade Sveriges HundUngdom annordnat ett riksläger med inriktning tävlingslydnad.

Vi var 24tjejer mellan 18-25år med många olika hundraser. Inbjudna instruktörer var klickertränaren Fanny Gott, landslagsledaren / talanggruppsansvarige Lotta Linusson och SM-tävlande Sofia Edlin. De var tre väldigt bra instruktörer med många olika tankar och inlärningsideér.

På lördagkvällen höll Eva-Marie Wergård föreläsning tävlingspsykologi. Mycket intressant och lärorikt.

Jag hade ett tag gått och tänkt att jag ville ha en "klicker" som sa oj där blev det fel. Men inte behöva trycka ner eller vara dum mot hunden. Men visste inte hur jag skulle få till det. För på samma sätt som man klickar och säger exakt där gjorde du rätt ville jag ju ha en som kunde vara lika exakt på att säga "fel". Så fick tips om att vid tex tappad kontakt bryta positionen och ta ett eget ärovarv med leksaken. Precis när hon släppte kontakten sa jag "ojj", efter två sådana repitioner höll hon såå fin kontakt. Ingen Tov ville ju missa chans till lek ;)

Det var nog det tips jag gillade mest för det går att använda till så mycket. Blev även en hel del slip på tvåans moment.



Rasen som alltid är redo ?
Tova och rumskompisens BC Xante

FTW's Seven - Fanny supersöta valp =)


Rottisen Smulan frishejpar !



Ridturer

Har ridit ganska mycket på sista tiden. Det går oftast riktigt bra. Tov sköter sig med alla vilda djur och jag börjar nog hitta tillbaka till ridningen. När jag gör rätt bjuder Frá på tygeln och trampar under sig, en riktigt härlig känsla. Härromkvällen när vi red hitta vi verkligen varandra vi hittade varandras takt och allt kändes såå härligt. Det är så härligt att desutom kunna ha med hunden.

Förra lördagen hade vi djurrekord, vi såg 12rådjur, 4hjort och 2älg. Underbart att Tova lyssnar på mig då.

Red även lite "lektion" för Jennie då jag kände att jag kört fast lite. Hon hjälpte mig att hitta lite fler knappar på Frafra =)


1 av alla Rådjur


Hästsnok 




 

Bästa hästägaren man kan tänka sig ! =)
Tack Jennie för jag får rida din tjeja !


RSS 2.0