Tävlingssugen

Det skriker smått i tävlingstarmen.

Tova har gått så himla bra på sista tiden. Hennes fria följ är helt underbart, eller en bra känsla i alla fall. Vet ju inte hur det ser ut. Skulle behöva bli filmad..

Problemet är att jag inte får till rutan och apporteringen som jag vill. Jag dock haft en kampanj nu på rutan i ett par dagar och jag börjar se resultat. Idag satt vi 11 av 12 rutskick.

Tidigare tränade jag frivilliga utspring ifrån mig, men eftersom jag är totalt värdelös på att kasta belöningen och klicka i rätt sekund funkade det inte som jag tänkt. Hon sprang med blicken på mig och väntade på leksak eller tvärnita 3 meter ifrån mig. även att jag targetmatta som dragkraft bakom rutan fick jag inte till det.


Bild lånad av Mariette
Tova på lydnadslägret i somras testar att köra ruta med targetmatta i för Lotta Linusson.

Nu testar vi med leksak bakom rutan. Vi har helt enkelt bara lagt ut den och skickat henne på att ta den för raka utspring ifrån mig. Inte riktigt så jag tänkt lära in då det inte riktig känns som att hon får en förståelse för momentet "rutan" . Men jag har ingen annan idé.

Jag har dock ökat svårigheten nu. Idag ställde jag ut rutan när hon fortfarande var i bilen och plaserade en ganska stor kong wobba bakom. Jag tog sedan ut henne och värmde upp på parkeringen och gick över till fotbollsplanen för att innan rutskick köra ett fritt följ, läggande under gång, en inkallning och sedan skicka på rutan. Hon sprang då rakt ut, men drog lite mot det vänstra konparet i rutan och sprang sedan igen rutan när jag sa "ta den".

Jag tyckte det var bra gjort av henne att "våga" springa ut från mig trotts hon inte sätt att jag lagt ut den. Det var första gången.

Några gånger har jag även lagt ut en sak, skickat, stannat och slängt ett annat föremål för att visa att belöningen kan komma från olika håll. Några gånger har hon även fått ett varsegod vid stoppet för att slänga sig bakåt och ta externbelöningen.

Apporten vill jag bara glömma. Dock är den ju så viktig och svår. Viktig för den är med i så många moment i de högre klasserna och svår för jag har tränat det tokigt tidigare. Klass 1 apporteringen löste vi ju super 10poäng alla tävlingar. Men att jaga den och bära utan att tugga är svårt, superduper mega svårt.

Vi tränade apporten mulitimegakort idag och det gick ganska bra. Varje dag resten av veckan ska ett litet apporteringspass in . punkt .

Tov har ingen vidare viktförskjutning på denna bild ( kan det vara för Bee är i andra änden ? )


Förra årets fritt följ dagen innan debut i klass 1 =)

Klass 1 apportering förra året. (Inte ett tugg eller omtag)


Kommentarer
Postat av: P.S Hundar

Roligt att läsa om hur någon annan lär in rutan!

2012-02-08 @ 08:52:07
URL: http://pshundar.se
Postat av: Emelie

Fina bilder :D

2012-02-10 @ 19:44:15
URL: http://http//JEdressage.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0