SNÖBUS

Ät upp en vän ?

Flyghopp ?

BUS

Spårar i snön !

Näsan i marken, linan är sträckt !


Gammelgubben

Det är så himla härligt att se att gammelgubben Ozzi, 8,5år gammal fortfarande är pigg och frisk. Idag har han racat och busat med Tova vi tränade även lite freestyle bara för det är det bästa han vet =)
Sådan fin julklapp jag fått av tomten iår, en välbehållen gamal farbror <3 Tack Tomten !







Ozzi och jag tränar freestyle (2008)

Tävlingslydnad för Fanny Gott

Oj vad jag saknar att kunna träna barfota sena sommarkvällar, istället har man befunnit sig i ett kanonkallt ridhus med dubbla sockor och kängor...

Idag har vi gott tävlingslydnadskurs för Fanny Gott. Mycket lärotikt, intressant och KALLT !

Dagen började med terori om Fannys träningsett och syn på lydnadsträning, det satt verkligen igång geniknölarna, vad många viktiga saker man glömt att tänka på, men det ska det bli ändring på =)

Efter ett par timmar teori åkte vi till ridhuset för praktisk träning.

Vi fick värma upp utanför och blev sedan inkallade som på tävling för att utnyttja den nya platsen. Tova (jag) tappade lite fokus och hästskit blev plötsligt intressant. Men efter lite coching från Fanny släppte mina nerver lite grann och Tova hängde med.

Nöjd med dagen, matte som gjorde lite tokigheter här och var(som det brukar vara dvs). Jobbade på fria följet och ställande under gång.

 

 

 


Luftfärden .. . .

Idag skulle vi prova på att "valla" på Fannys får, efter Squid och Jen var klara.

 

Vi började med lina, hon skötte sig ganska bra två fös mot fåren sedan skulle vi släppa henne för lite flanker. Detta gick inte lika bra kan vi ju säga, Tova spränger flocken väljer ut ett stackars får och jagar det, dock var hon tydligen snäll och mjuk i munnen. Tack för det Tova, usch om hon bitit det på köpet !

 

Okej, ett nytt försök vi fixar ihop flocken utan Tovas "hjälp" och ber henne fösa igen, samma visa denna gång. Får ganska fort stopp på henne, Fanny frågar om hon får testa henne, jag blev jätteglad för jag tänkte att jag skulle se hur en rutinerad gör. Hon rusar runt flocken, Squid som snällt legat som "vaktund" om något skulle gå snätt reser sig och vill hjälpa till, Fanny skulle säga till henne och Tova spränger flocken. Kallabaliken var lös !

 

Alla försöker få stopp på en överlycklig Tova som springer för livet efter ett stackars får, jag och ett får hamnar i varandras springbana, parerar, parerar och krock. Jag flög all världens väg. Upp efter hunden igen utan att ens reagera på vad som hänt. Då tröttna fåren, en sprang hem till hagen, två in i ladan och resterande 12 gömde sig bakom ladan. Tova blev snabbt uppkopplad och såg allmänt överlycklig ut, övriga var destomindre glada.

 

Nu ligger hon i mattes säng snarkandes på rygg, jag och Mariette småskrattar lite imellanåt hur galen hon är ibland, ingen blev ju som tur skadad. Men en vallkarriär är nog inget att tänka på =)

 

 

 


2år-730dagar i kärlekens namn !

Idag den 14/12 har jag och Fredrik varit ett par i två år, två helt otroligt underbara år med många nya upplevelser och minnen för livet ! Jag säger bara tack hjärtat för att det är du och jag och att du står ut med mig i alla väder !

Tack för att du finns !




Ren och skär lycka

Jag älskar dig Fredrik Hjelte <3

 

 


 

 


En fråga ?

 

Våra flickor har äntligen börjat bus och lärt känna varandra efter 3månader i samma lägenhet. Nu känns det som att de verkligen tycker om och har glädje a varandra. Tidigare har de kunnat bjuda in till lek men inte fortsätta utan har rest raggen och börjat morra.

Nu när de har lekt med varandra i nästan en veckas tid, har Tova börjat slicka Alva på ryggen och "juckar" i luften, vad betyder detta ?

Alva verkar inte ta illa vid sig och det har hänt några ggr tidigare på min andra hund Ozzi.

om någon har ett vettigt svar eller en bra fundering släng in en kommentar ! =)


Dag 4 .. .

Mysig morgonpromenad i solsken =)

Bus-Alva !

HoppStå

Hoppstå =)


Dagen började med vattning och fodring av fåren, sedan vidare på morgonpromenix.

Efter det storstäda vi i deras hundrum, skura golv till tak. Fint blev det !

Därefter blev det grundövningar till söket med med våra + Win !

Idag blev det lite svårare då vi flytta ut i skogen, lite skumt tyckte Win. Tova sprang på bra, men vi måste öva på att hon ska springa tajtare förbi mig. Men hon hade inga bekymmer med miljön.

Har även fått foto nya produkter till deras web-shop som vi snart ska gå in och lägga ut. Spännade o se om hn blev nöjd med bilderna =)

Nu ska vi snart ut med Pogue och träna inkallning med ställande !


Praktik på Klickeklok! =)

Då har vi kommit fram till Klickerklok. Detta ska bli himla roligt och lärorikt !
Igår gick vi ett varv på gården, vattna fåren, tassvårda deras hundar, titta på när de träna och dessutom träna lite själva med deras jyckar. Så roligt att få träna med olika hundar och individer =)

Vi som även hade bokat vandrarhem 1mil bort från gårde blev erbjudna att "bo" i deras gäststuga när vi var här. Så skönt att slippa pendlandet, dessutom kan man vara med de hela dagarna då =)

Idag har vi tränat Sök med Thomas och hans vänner. Roligt att se hur det ser ut på riktigt, jag har aldrig tidigt sett hur ett tävlingssök går till, även jag & Tova och Mariette & Alva fick träna och blev cochade.

Jag satt figge till en schäfer, en kelpie och en jaktcocker. Alla hade olika markeringssätt, jag ska träna in rullmarkering!

När vi kom hem till gården igen reka vi ena fårhagan och fixade eltråden. Även sådant ska skötas !

Nu tinar vi upp i våra sängar med två utslagna hundar brevid oss !

När som ska vi in och se om något mer ska göras ! =)






Söndag !

Lördagens tävling blev inställd pga SNÖ ! =( Buhu jag som var så taggad och Tova som gått som en klocka hela veckan. Det fick bli träning på hemmaplan i stället =)



Tidigt upp för att stressa runt som en höna och plocka ihop saker för att sedan bege sig till Fyllingarum för att hämta min nya kamera ! Fickade en stund hos Ingela och hon visade vad hon brukade använda för inställningar. Efter det åkte vi upp till gården och vallade lite på deras får.

Gick bra, men matte Louise måste bli duktigare. När hon gått med Ingela eller Anna så går hon kanon och lyssnar på vad de säger och har fin hand med djuren. Men när jag ska köra blir vi båda osäkra och då blir mesta dels pannkaka av det.

Vi körde lite fösning innan Ingela kom fram, så gick det lite bättre och hon lyssnade fint, jag får sådan otrolig prestationsångest när någon tittar på mig. Speciellt när det är någon riktigt duktig !

Usch jag måste skärpa mig och lite på att jag kan !

Tova kan ju, det har jag sett ! Menmen, man lär sig för varje dag =)



Nu ska jag bara lära mig kameran med så kommer ni få se på finfiina bilder sen ;)


RSS 2.0