Tovas livmoderinflamation

Tänkte berätta om Tovas symptom till livmoderinflamationen.

Snorig - rinnigt, blött och genomskinligt - ganska länge ca 3mån (vet ej om det hör ihop)
Till en början var hon hallt/oren gång till och från. Något jag trodde var övernsträngning. Jag fick en kommentar här i bloggen att jag skulle hålla uppsikt efter livmoderinf då hennes hund gått orent innan utbrott. Tack för det, gjorde mig något mer observant !

Överaktiv i träning - het på gröten (dölja smärtan kanske? )
Seg i träning, inga snabba lägganden eller sättanden men gjorde det ändå.

På tävlingen 3 dagar innan sjukdomsutbrott  var hon seg och loj, men jag trodde det var mina nerver och halt underlag som gjorde det.

Kom till Småland på måndagkväll.


Hon spydde upp maten och fortsatte sedan spy hela natten - jag trodde hon spydde för att förhindra en magomvridning :S

Jag gick 5km till skolan - hon spydde inte längre. Avföring väldigt hård !

Stallpersonalen reagerade på henne, hon gömde sig för dem när de kom in till henne och låg mest och sov.

Åkte in till Värnamo djursjukhus (åker aldrig mer i hela mitt liv dit ! )
De säger att hon inte mår bra!? nehe gör hon inte, det är ju kanske därför jag är här ELLER ?

De tar röngenplåtar men har så outbildad personal att de inte fattar hur man tar skarpa bilder...

Åker vidare till Växjö djurklinik (de kan jag varmt rekomendera. Gulliga, omtänksamma och gjorde allt för min Tova )
Hon läggs direkt på dropp, nu är hon rejeält uttorkad. På de nya röntgenplåtarna är pyo lite förstorad.
Hon får sova med dropp.

Nästa dag ulltraljudas hon och får diagnosen pyometra (livmoderinflamation) och åker på en maginfluensa med diareé och kräkning.
Livmodern operades bort och hon fick vara kvar i växjö till fredagen på observation efter alla omständigheter. 

På fredagen är Tova glad och kördes hem till Norrköping där hon fick vila upp sig hos Mamma, Pappa och Fredrik. Tack för all hjälp <3

Nu efter 4 veckor mår Tova väldigt bra, magen har läkt otroligt fint på henne.

Nu vet ni hur det var när Tova blev sjuk. Jag kanske var blåögd som inte åkte in tidigare men hon visade inget och vad hade veterinären gjort då ?
Huvudsaken är ju att hon är frisk nu ! =)

Tova är på bilderna ca 1år. Söt kicka !



Kommentarer
Postat av: Yasmine

Hej,

Var med och tävla om en länkning i dagens låt :)

Mer info finns på bloggen.

MVH Yasmine

2011-04-09 @ 15:25:09
URL: http://ladyyasmine.blogg.se/
Postat av: adelia

Hej louise!

Tack så mkt för gratulationen...Hoppas allt är bra med dig och att Tova har repat sig nu..Inte kul m livmodersinflamation...Ha det gått kram

2011-04-11 @ 22:35:52
URL: http://www.nogg.se/kungsvikstorpsbianca
Postat av: Nickie

Hej, hittade hit genom vovves bloggtopp, kul att du även går på Segerstad, ky? Själv tog jag studenten därifrån i våras..



Angående Värnamo Djursjukhus, snälla anmäl! Har en liten Papillon som jag åkte in med, vetten påstod att han bara var stressad.. några timmar senare åkte jag in akut till Blå Stjärnan då hans liv hängde på en skör tråd! De är totalt pantade i Vmo och behöver få så många anmälningar som möjligt!



Väldigt fin tjej har du, måste jag tillägga! :)

2011-04-15 @ 02:02:39
URL: http://sansi.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0