Sjukling :'(

Tova blev i förrgår (11,03,07) väldigt dålig. Hon började kräkas och mådde allmänt dåligt. Jag trodde det var att vi busat med skyddsarmen lite för kort tid innan hon fick mat. Hon kräktes upp maten i ett par omgångar sedan somnade hon. När jag vaknade nästa morgon hade hon gjort små galla-pölar i rummet. Hon varna mig på morgonen och sprang ut och gjorde två kräckor till. Hon fick ingen frukost. Och jag min idiot som var så säker på att hon bara "kräkt lite grann" gick 5km till skolan med henne.
När jag sedan skulle hämte henne i stallet var hon fortfarande hängig och stallpersonalen frågade om det hänt något då hon inte alls varit sig själv. Hon hade skyggat och bara legat inne och sovit.
Vi pratade med djursjuks-läraren och tog tempen. Bestämde mig för att åka till veterinären efter lite rådprat med vännerna. Jag fick skjuts hem, hämta hennes papper och plånbok sedan vidare till Värnamos djurklinik. De tog plåtar och blodprov men kunde inte säga något. Sämsta klinik-personal jag träffat. Vi blev ivägremiterade till Växjös djursjukhus där det blev dropp, omrönkning och nya blodprov. Värnamo hade inte ens lyckats ta bra röngenplåtar, inte konstigt de inte såg något..
På kvällen var hon rejält uttorkad.

Hon fick dropp över natten för att sedan ultraljudas idag. Livmodern var då förstorad, men de kunde inte få ihop det med kräkingarna. Innan operationen börja hon med diarré med. De opererade iaf bort livmodern eftersom den inte var kry.

Slutsatsen blev en livmoderinf. och maginfluensa.

Nu är hon kvar i Växjö för dropp, smärtlindring och bevakning.  Jag får antagligen hem lillfisen på fredag.



Saknar min friska glada sessa så det gör ont !




Kommentarer
Postat av: Ingela

Vad skönt. Ja en pyo är inte att leka med men eftersom du inte ska ha valpar är det lika bra den är borta! Nu håller vi tummarna för att hon blir bra, Mammas tik spydde som en kalv vid sin pyo

Kram

2011-03-09 @ 23:25:31
URL: http://www.ostanvindens.se
Postat av: Evelina

Hujeda mig så läskigt det kan bli ibland, som sagt hoppas hon hämtar sig snart...

kram

2011-03-10 @ 00:00:22
URL: http://hollanbollan.bloggplatsen.se
Postat av: Veronica

Förstår du saknar din friska fina Tova. Stor krya på sig kram till henne!!!!

2011-03-10 @ 08:40:09
URL: http://www.cockergrabbarna.se
Postat av: lizzy och Nitro

Vilka klantiga veterinärer,skönt att hon fick komma till ett annat ställe! Nu slipper du löp och skendräktigheter så kan du ju träna jämt när hon blir frisk!! Kram från oss!

2011-03-10 @ 11:19:43
URL: http://www.wolfeye.org
Postat av: Sabina å Kimmy

Gick egnom samma sak med min hund, men så fort hon spydde gick jag till vetrinären, för brukar alltid hålla koll på henne vet alltid va de är hon spyr utan. så håll koll, de är svårt med hundar å dess sjukdomar. hoppas hon blir frisk snarast!

2011-03-10 @ 21:45:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0