Tuffa tider

När man har valp och tränar aktivt med tävlingshund finns det himla mycket att blogg om. Dock ingen tid att göra det på.. därav så dålig uppdate..

Har hunnit med en massa sedan sist. Tova och jag tränar på i tävingslydnaden och det går super, sedan Bee kom och de får dela på tid och uppmärksamhet har hon verkligen börjat ge gärnet på hennes egentid med mig. Så härligt ! Desutom går det såå bra med dem. De leker inprinsip hela dagarna i olika former, sedan sover de tätttätt ihop och håller stenkoll på varandra på promenaderna. Tova är mycket gladare i hemmet med. Roligt !

Den 17/10 fyllde Tova år. Dock blev firandet inte så bra. Vi började dagen med hela familjen i skogen. Med långpromenad och uppletande. När vi sedan kom hem var hon väldigt rantig. från mig till dörr till mig till dörr. Jag släppte ut henne på tomten och hon började kräkas. Hon skritta iväg med kutad rygg och vinglig kropp. In i sin egen bubbla. Tillslut ropade jag på henne. Då vände hon och gick lika sakta tillbaka. Något var verkligen på tok. I mitt huvud snurra magomvridning eller förgiftning. Ringde Norsholms akutnr och vänta på uppringning, ingen ringde. In i bilen med hundar och karl. Norsholm hade lunchstängd och hade inte ens mage att säga det när jag ringde akutnumret ! Morr på dem !
Ringde vidare till Valla i Link där jag fick prata med en riktig människa. Hon bad mig komma direkt. Tova var nu riktigt hängig och dreglig.

Förgifting sa veterinärens direkt. I med kol och dropp för att rena. Bee som är så otroligt matglad hann glufsa i sig tovas
 första spya. Så även hon fick en koltablett men inget dropp då hon inte visade något.

Tova blev kvar hos vet över natten.  Det var bra att vi kom in så fort och hann rena kroppen innan några värden skena i höjd. Det tråkiga med det är ju att vi inte fick veta vad hon fått i sig. Men huvudsaken är att hon mår bra. och det gör hon, redan dagen efter var hon fit for fight =)

Bee fick bra sociallisering iaf, hon fick träffa rara veterinärer två dagar i rad som bjöd på godis och klämde och kände. Det är ju alltid bra att de gillar att åka till veterinären om det blir skarpt läge någon gång. Imorgon ska hon vaccineras, hoppas det med går bra =)

Vi har vallat ett par gånger sedan Karin-kursen och det går bra. Har börjat med hämt, korta Hö & Vä, och gå i och ur balans. Funkar fint. Men fösningarna går inget vidare, hon går bra med koncentration på fåren men fåren har noll respekt för henne. Hon trampa på, kom upp nära, riktigt nära och ända stanna de och käka gräs och kissa och hade sig. Inte snällt. Ska puscha och stötta henne mer nästa gång så hon får lite självförtroende eller nått. vet inte riktigt vad jag ska göra...

Bee "går" långpromenad i ryggsäck.


 



Bus-Bee

Söt-Tov


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0