TesthäsT?

I lördags när vi var i stallet upplevde jag Frá lite tvär och vresig men ändå busig. Vid sadling springer hon omkrin och vägrar stå still, när jag skulle sitta upp tackta hon iväg och när jag landa i sadeln gjorde hon två bocksprång. Frá som alltid varit så samarbetsvillig och känslig svarde varken på skänkel eller tygeln. 

Jaja tänkte jag, alla har en dålig dag ibland. Det var även mycket runtomkring, Tova, Fredrik och Ozzi var med ut på turen.

Igår åkte jag och Tova upp själva till stallet. självklart var de läängst bort i lösdrifthagen och de rörde inte en fena på mina vislingar. Bara att traska. Hon lät sig ta på grimman och följde snällt med. Hon slängde sig inte i det höga gräset vid grinden eller något annat bus. 

Borstningen gick bra, sedan var det dags för sadling, jag har en tid knutit upp henne kort när jag ska sadla för att slippa trampet, men inga problem försvinner av bortbygg ! Hon började springa i halvcirkel igen, jag satt stopp med en liten klapp på bogen och ett barskt "sluta nu". Hon såg chockad ut då jag aldrig sagt till henne innan . Hon stod ganska still, lite tramp vid gjortspänningen bara då sa jag till henne igen.

Hon kniper även käften när betslet ska in, jag brukar ha en liten äppelbit i handen för hon ska öppna   med känner att det var dags att sluta dalta. Jag kittla lite i mungipan... Vad brukar ni göra vid sådana tillfällen ?

Uppsittnigen, tidigare brukade hon stå still på lång tygen, jag korta upp så jag skulle ha kontroll. Hon trampa lite, då satt jag av igen och gjorde om då stod hon bättre !

Ridningen gick helt åt skogen, hon jobba mot mig hela tiden tog ingen skänkel och jobbade mot handen. Hon sög fast i bett och höll huvet högt hela turen tror jag.

Jag har aldrig varit med om detta tidigare och hade ju planerat in ett joggingpass. Och bara för jag bestämt mig för 5km jogg så fick jag det igenom iaf. Dumt kanske, kan man inte hantera hästen i skritt borde man ju inte öka. Menmen, man lär sig..

3runda fina galoppfattningar fick jag till iallafall. Vet dock inte vad jag gjorde ! Hon brukar springa in i galoppen då hon inte orkat hålla ihop för en rund fattning !

Jag rådfrågade Jennie om vad hon höll på med. Jennie skratta och sa att hon börjat testa mig. AHA ett ljus gick upp för mig. Jag fick råd att jobba från mark och i skritt från rygg att få henna flytta sig för mina hjälper. Jag ska testa det idag !



Sött litet busfrö <3



Det blir även lite vallning på Granmyra för Tova idag ! =)


Kommentarer
Postat av: josse

hade gärna köpt det men fanns ej i henne storlek:( så fick bli det blåa:P

2011-09-15 @ 17:38:21
URL: http://uunderstatment.blogg.se/
Postat av: emma

Jag hade samma problem med min häst med bettet och sådär. Men när jag började NH-träna henne från marken och förflytta henne och sånt + att hon får komma till mig med huvudet när jag backar undan och ska tränsa så försvann det. Nu håller jag bara bettet helt still så kommer hon ner med huvudet och tar bettet, som ett äpple ungefär. Så tålamod och arbeta med resten så kommer det nog av sig själv ska du se :) Trägen vinner ;)

2011-09-21 @ 09:57:06
URL: http://sommarromans.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0