Brottningsmatch och lydnadsträning

Usch idag var det dags att klippa klorna igen, vårt värsta bekymmer :( Jag vet inte vad eller hur jag ska bära mig åt. Det känns som jag testat allt, jag har försökt "klicka" in klotångsljudet med den bästa belöning hon vet, hålla fast henne, klippa en klo om dagen, prata lugnande i ca 300min innan jag börjar och gösen vet vad.

Idag fick Fredri hjälpa mig att hålla fast henna och jag fick klippa. Men det är inte lätt och stackars Tov är panikslagen.

Har någon något dundertips till mig ?

Löser jag inte det här snart ska jag testa på D.A.P eller zylkene för lugnande effekt. Något måste jag göra, för klorna måste ju bli klippte :(


Efter det gick vi ut och körde klicker / lydnadsträning med gott resultat !

Vi tränade apportering och rutan.

Inget tugg på flätan eller rundstav, hon gjorde snygga hämt på ca 3meters avstånd. Ut- klipp-in- håll. Mycket nöjd matte

Rutan kör jag med targetmatta - både med lite lock och lite friviligt. Jag är så dålig på att tajma mina klick rätt så jag har lyckats klicka ca 15ggr när hon slänger sig i luften en meter ifrån mig- inte direkt vad ja vill ha. Men idag sprang hon med bra tempo ca4 meter ut till targetmattan och hade god stadga därute. Härligt när träningen ger resultat !

Jag har varit väldigt konsekvent med Fri-kommandot denna vecka och det verkar vara bra. Då vet hon när belöningen kommer och hon behöver inte stirra sig blind på den !

näckros

Tovas favoritplats vid våra micropauser ! =)


Kommentarer
Postat av: Linnéa

Hej! Är en liten läsare av din blogg o tänkte jag kunde bidra med ett svar. :)



Ang. kloklippningen så läste jag i en klickerträningsbok att man kan lägga fram klotången innan hunden får sin mat eller en godis. Då kommer hunden förknippa klotången med ngt roligt, att snart kmr godis. Så mitt tips är nog att du lägger fram klotången några ggr innan hon får sin mat o prova med att lägga fram o bara ge en godbit. Sen kan du prova fram med att du lägger fram klotången och innan hon får godbiten eller maten kan du klappa, klappa tass, känna på klor, forma fram hur du vill ha henne när du ska klippa klorna (om du vill att hon ska ligga på rygg, sitta med ryggen mot din mage eller ngt annat). Har själv lite samma problem, men jag märker framsteg. Hoppas det hjälper o att du inte redan provat detta.



Tack för en härlig blogg :)

2011-08-19 @ 23:43:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0